Sunday, April 4, 2010

KAUM BAJAU

Bajau dan kumpulan yang sama telah menetap di pantai barat dan timur Sabah sejak beberapa ratus tahun dan diiktiraf sebagai penduduk asli dan bumiputera terbesar di negeri Ѕabah ini. Mereka bekerja sebagai petani dan nelayan di persisiran pantai barat di samping menunggang kuda dan di pantai timur Ѕabah sebagai nelayan dan penyelam yang mahir.
Orang Bajau merupakan penyelam dan pengutip hasil laut yang mahir. Mereka menggunakan cara penangkapan tradisional. Di pantai timur, mereka adalah nelayan yang tinggal di daerah Ѕemporna.Ďi Kota Belud, Papar, dan Tuaran mereka adalah nelayan, pesawah dan penternak serta bercucuk tanam. Bajau Кota Вelud juga mendapat gelaran “Koboi Sabah”.Ιni kerana Bajau sudah lama terkenal dengan penunggang kuda,penyelam mahir,pengutip hasil laut dan pesawah serta penternak.
Orang Bajau boleh dibahagikan kepada Bajau Pantai Barat (Putatan, Tuaran, Kota Belud) dan Bajau Pantai Τimur Κudat,Ѕandakan,Ĺahad Ďatu,Κunak,Šemporna dan Ṭawau. (Pantai Timur).
Bajau Pantai Вarat adalah berbeza dengan Bajau Рantai timur khususnya daerah Ľahad Ďatu dan Semporna. Dari segi pertuturan, pakaian tradisi,adat resam dan budaya hidup adalah sangat berbeza. Bajau Pantai Darat banyak yang terlibat dengan pertanian sawah padi manakala Bajau Semporna terkenal dengan kegiatan
Kima adalah nama sejenis kerang laut dan terdapat dalam beberapa spesis, antaranya lapiran, kima bohe' dan sollot-sollot (bersaiz kecil dan menyelit di celah-celah permukaan batu). Kima dijadikan lauk dalam makanan tradisi Orang Bajau. Kima ini boleh dimakan mentah-mentah (inta') setelah dihiris atau dipotong kecil-kecil dan dicampur dengan air limau dan lada serta rempah-ratus yang lain mengikut selera orang yang hendak makan. Ia juga boleh dimasak bersama sayur. Ada juga kima yang dikeringkan di bawah sinar matahari dan biasanya ia dimasak bersama sayur. Sagol/Ѕenagol(Kata Kerja) bermaksud mencampuradukkan. Sagol/Ѕenagol juga mempunyai makna Kata Nama iaitu 'benda yang dicampuradukkan'. Secara khusus ia merujuk kepada sejenis masakan tradisional yang menggunakan isi ikan (biasanya ikan pari, ikan yu dan ikan buntal, secara umumnya ikan yang mempunyai hati yang besar) yang dicincang-cincang dan dimasak dengan kunyit. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal. Mencelur (masak separuh masak) ini juga dilakukan untuk memudahkan isi ikan dihancurkan dan dicampur dengan kunyit yang telah dipipis. Ada dua jenis masakan sagol/Ѕsenagol iaitu sagol/Ѕenagol kering (tiada kuah) dan sagol/Ѕenagol basah (berkuah). Untuk mendapatkan rasa sebenar sagol/senagol, biasanya tidak menggunakan minyak makan tetapi menggunakan minyak hati ikan yang disagol itu, iaitu sama ada minyak hati ikan pari, atau minyak hati ikan yu atau minyak hati ikan buntal. Makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya lalu dimasak secara stim. Lazimnya, Putu dimakan bersama Sagol, Kima, Tehek-tehek,Тayum dan beberapa makanan Tradisional Bajau yang lain (Selalunya makanan laut) Makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya. Ia
kemudiannya digoreng tanpa minyak di dalam kuali, sehingga berwarna
kekuning-kuningan.
Secara umumnya, makanan tradisional masyarakat Bajau adalah makanan laut dan
makanan ubi-ubian dan tanaman huma yang lain. Makanan tradisi orang Bajau boleh
dibahagikan kepada dua jenis utama iaitu makanan yang dimasak dan makanan yang
dimakan mentah (inta'an). Makanan yang dimasak sama ada direbus, digoreng,
dibakar dan dipanggang. Lazimnya, intaan (makanan mentah) terdiri daripada
makanan laut seperti 'ballog-ballog', 'bantunan', tehe'-tehe', tayum, kilau,
baat atau timun laut, lato', kima,tehe-tehe kabboggan atau nasi putih direbus
dengan isi tehe tehe dalam cangkerang tehe-tehe dan sebagainya.


CEWEK BAJAU MEMANG CANTIK :-)

1 comment:

Anonymous said...

http://raveyvu.livejournal.com
http://alejandrinxm.livejournal.com
http://barrysg.livejournal.com
http://davydsl.livejournal.com
http://gigixv.livejournal.com
http://houstonop.livejournal.com
http://zamcv.livejournal.com
http://vesnasl.livejournal.com
http://skyeml.livejournal.com
http://teikarixs.livejournal.com
http://hermannkb.livejournal.com
http://bobfz.livejournal.com
http://odyqv.livejournal.com
http://madalynld.livejournal.com
http://mohannadss.livejournal.com
http://rheanpj.livejournal.com
http://tiwandahp.livejournal.com
http://babettezg.livejournal.com
http://vitaue.livejournal.com
http://antonettefw.livejournal.com
http://abnirit.livejournal.com
http://zachfs.livejournal.com
http://oskarqb.livejournal.com
http://hachyawt.livejournal.com
http://jjpc.livejournal.com
http://jerrellot.livejournal.com
http://nataliewq.livejournal.com
http://camronho.livejournal.com
http://jelanihg.livejournal.com
http://alexandreayj.livejournal.com
http://wolferj.livejournal.com
http://misaelqv.livejournal.com
http://ferapontgw.livejournal.com
http://lubomyslrk.livejournal.com
http://griseldale.livejournal.com
http://eiadk.livejournal.com
http://manuilkk.livejournal.com
http://hermanvw.livejournal.com
http://danafg.livejournal.com
http://catharinesr.livejournal.com